Thursday, December 30, 2021

Magnificence of UPSI

Hai dan assalamualaikum semua! Hari ini saya menceritakan serba sedikit mengenai UPSI. Pada posting 'Kenapa UPSI' sebelum ini saya belum lagi menyentuh secara keseluruhan mengenai UPSI. Jadinya pada posting kali ini mari saya kongsikan berkaitan UPSI.

Pertamanya saya ceritakan mengenai latar belakang UPSI. Universiti Pendidikan Sultan Idris atau lebih dikenali sebagai UPSI telah ditubuhkan pada 1 Mei 1997 di bawah Perintah Universiti Pendidikan Sultan Idris (Perbadanan) 1997 dan Perintah Universiti Pendidikan Sultan Idris (Kampus) 1997 melalui Warta Kerajaan P.U (A) 132 & 133 pada tarikh 24 Februari 1997.

UPSI terletak di Tanjung Malim Perak dan mempunyai dua kampus. Kampus lama dikenali sebagai Kampus Sultan Abdul Jalil Shah (KSAJS) dan kampus baru pula dikenali sebagai Kampus Sultan Azlan Shah (KSAS). Kampus Sultan Azlan Shah ini terletak di Proton City. Di bawah ini saya sertakan pautan bagi lokasi tepat UPSI.

Kampus Sultan Abdul Jalil Shah (KSAJS) 👈

Kampus Sultan Azlan Shah (KSAS)  👈

Untuk mengetahui dengan lebih lanjut mengenai sejarah, logo, misi dan visi dan lain-lain maklumat mengenai UPSI ini, anda semua boleh tekan pautan di bawah.

Sejarah UPSI 👈

Haa jom pula kita tengok video di bawah ini untuk tahu apa yang ada dekat UPSI.


View daripada atas pun ada! 🙀👍


Oh ya satu lagi saya amatlah sukakan lagu Cemerlang Bersama UPSI. Jom dengar sama-sama! 😁😍




2 comments:

Panduan Program Perantis Guru (PPG)